والپست به زبان ساده

Monday، ۳ Ordibehesht ۱۴۰۳

والپست در اصل قطعاتی غیرسازه‌ای هستند که جزو اعضای میانقاب ساختمان به شمار می‌آیند همچنین نقش نگه‌دارنده دیوار و اتصال تیغه‌های بیرونی به بدنه و قاب ساختمان را به عهده دارند. این اتصال به بدنه باعث می‌شود تا تیغه‌ها در برابر عوامل بیرونی مانند باد، طوفان و زلزله نیروی وارده را به بدنه یا همان اسکلت ساختمان منتقل کنند و خودشان که مقاومت کمتری دارند، آسیب نبینند.

والپست چیست؟

والپست یک قطعه فلزی با طول مشخص می‌باشد که از دو جز تیر و ستون تشکیل شده و در ساختمان‌سازی از آن استفاده می‌شود. در واقع یکپارچگی اسکلت و دیوارها از اهمیت بسیاری برخوردار است و برای آن‌که بتوان دیوارها را به‌صورت یکپارچه اجرا کرد، از والپست استفاده می‌شود. در اجرای ساختمان‌های معمول اول اسکلت یک سازه زده خواهد شد و بعدازآن نوبت به دیوارچینی می‌رسد. معمولاً دیوارهای پیرامونی ساختمان، بین دو ستون چیده می‌شود و در محل‌هایی که قرار است پنجره یا در قرار بگیرد دیواری چیده نمی‌شود. حالا فرض کنید یک زلزله رخ داده و ساختمان در حال ارتعاش است.

اگر دیوارها و اسکلت ساختمان به‌صورت یکپارچه عمل نکنند، باعث به وجود آمدن خسارات بیشتری می‌شود. به همین علت برای یکپارچه عمل نمودن و درگیری بیشتر دیوارها و اسکلت ساختمان از این قطعات فلزی استفاده می‌شود. جدا کردن دیوار از اسکلت سازه باعث می‌شود که حرکت دیوار در هنگام وقوع زلزله کنترل شود و دیوار با سختی خود به‌صورت یکپارچه به حرکت درآید. با جداسازی دیوار از اسکلت سازه (3 سانتی‌متر) می‌توان وضعیت سازه را در برابر اتفاقات ناگوار مانند زمین‌لرزه، تغییر داد. این موضوع مهم را به خاطر بسپارید که این قطعه فلزی منقطع هیچ نقشی در تحمل نیروهای زلزله ندارد و فقط در هنگام زلزله موجب عدم تخریب دیوارها می‌شود، که در نتیجه استحکام دیوارها را بالا می‌برد و باعث همبستگی بیشتر دیوارها با اسکلت می‌شود.

انواع وادارهای سه متری:

عمدتاً در دو مدل عمودی مقطع H و U و افقی مقطع H و U بر اساس ضوابط و آئین‌نامه ۲۸۰۰ ساختمان طراحی و تولید می‌شود که در زیر شرح داده می‌شود:

- وادار میانی H عمودی یا قائم

مانند یک تیر یا ستونی است که اجرای آن در دیوارهایی با طول بیش از 4 متر لازم و ضروری می‌باشد. هم‌چنین زمانی که طول دیوار ۴۰ برابر ضخامت دیوار باشد والپست قائم اجرا خواهد شد. هم‌چنین لازم به ذکر است که درصورتی‌که دهانه بزرگ باشد، نوع عمودی یا قائم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

- وادار انتهایی U عمودی یا قائم

مانند یک تیر یا ستونی است که اجرای آن در انتهای آزاد دیوار که معمولا به پنجره و درب منتهی می‌شود، قرار می‌گیرد.

- وادار افقی H یا کلاف افقی

به‌صورت افقی و با اتصال بین دو والپست قائم و یا فریم اجرا می‌شود. اجرای این قطعه فلزی افقی در دیوارهایی با ارتفاع بیش از ۳.۵ متر ضروری خواهد بود. در این رابطه برخی دستورالعمل‌ها نیز محدودیت ۳۰ برابر ضخامت دیوار را لحاظ کرده و به آن بسنده می‌کنند. در بسیاری از اوقات بنا به نظر طراح و مجری سازه، می‌توان از ترکیب عمودی و افقی آن استفاده کرد که در این صورت به آن والپست ترکیبی گفته می‌شود. در واقع پیاده‌سازی یا اجرا به‌صورت افقی باعث درگیری دیوار با اسکلت سازه خواهد گردید در نتیجه باعث استحکام دیوار می‌شود.

والپست منقطع

جداسازی دیوار از اسکلت به معنای درگیر نکردن دیوار با اسکلت نیست، بلکه باید دیوارهای نمای ساختمان به‌صورت پیشرفته‌تری با اسکلت درگیر شوند تا سازه بتواند به‌صورت پیوسته عمل کند.

چیدن دیوارها و چسباندن آن‌ها به ستون به معنای درگیری دیوار با سازه نیست، بلکه در هنگام وقوع زلزله دیوارها به دلیل سختی کم، فرو خواهند ریخت. حال با اجرای والپست منقطع برای دیوارها، تا حدی سختی دیوار را فراهم کرده و می‌توانیم آن را با اسکلت سازه درگیر نماییم و پیوستگی سازه را حفظ کنیم.

درگیری دیوار با المان‌های سازه‌ای بسیار مهم است، زمانی که شما دیوارها را از اسکلت سازه جدا می‌کنید و با استفاده از تمهیداتی آن‌ها را یکپارچه می‌سازید، در واقع کل به‌اصطلاح کل سازه را به یکدیگر دوخته‌اید که این کار سبب می‌شود مقاومت سازه شما در برابر بارهای جانبی بسیار بیشتر شود و احتمال خرابی سازه به حداقل مقدار خود برسد.

قوانین مربوط به والپست منقطع

برای اینکه طبق ضوابط قانونی کار ساخت را پیش ببرید و در مراحل اجرایی به مشکلات قانونی توسط ناظرین برنخورید، بهتر است در همان ابتدا با تمام قوانین موجود ساخت‌وساز آشنایی داشته باشید. با خواندن این مقاله می‌توانیم اطلاعاتی دقیق و جامع به قوانین، مقررات و ضوابط موجود برای اجرای این قطعه فلزی مهم بیندازیم.

پیوست ششم آئین‌نامه ۲۸۰۰

آیین‌نامه ۲۸۰۰ و سازمان نظام‌مهندسی نظرات مهمی درباره اجرای والپست دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم. در این آئین‌نامه مشخص کرده که برای دیوارهایی با طول بیشتر از ۶ متر اجرا کردن نصب والپست منقطع الزامی می‌باشد، اما سازمان نظام‌مهندسی اجرا را برای دیوارهای بیشتر از ۴ متر الزامی کرده است.

در بند ۳-۷ صفحه ۶۴ آیین‌نامه ۲۸۰۰، ویرایش دوم داریم: اگر طول دیوار غیرسازه‌ای ۴۰ برابر ضخامت دیوار باشد و اگر حداکثر ارتفاع دیوار غیرسازه‌ای از تراز کف مجاور 3.5 متر باشد، در این شرایط نیازی به اجرای والپست نیست. لبه‌های قائم تمام دیوارهای غیرسازه‌ای باید مهار شوند. همچنین لبه‌های افقی دیوارها یا تیغه‌های غیرسازه‌ای که در تمام طول ارتفاع ادامه ندارند، باید با قطعات فولادی (والپست) یا ناودانی‌هایی با نمره حداقل ۶ متصل شده باشند.

در بند ۴-۵-۴ آیین‌نامه ۲۸۰۰ آمده است که: دیوارهای داخلی یا تیغه‌هایی که ارتفاعشان بیشتر از ۱٫۸ متر است، باید به شکل مناسب و با استفاده از وادارها، مهارها و غیره، ازنظر جانبی به سازه متصل و به‌خوبی مهار شوند.

در بند ۴-۹-۱-۳ از مقررات ملی ساختمان مبحث چهارم داریم که: کلیه دیوارهای پیرامونی باید برای مقاومت در برابر زلزله و باد توسط والپست منقطع ایمن گردند.

اما عدم اجرای والپست چه تبعاتی می‌تواند برای سازنده و مهندس ناظر داشته باشد؟

طبق مقررات ملی ساختمان، ازآنجایی‌که عملکرد این قطعه فلزی، حفظ و نگهداری از دیوارها در اثر وارد شدن نیروهای بیرونی مانند زلزله و طوفان است، چنانچه در ساختمان از نوع نسل جدید آن اجرا نشده باشد و بعد از وقایعی مانند زلزله یا وزش باد شدید دیوار تخریب شود و به جان یا مال افراد آسیبی وارد کند، یکی از مقصرین چنین حادثه‌ای مهندس ناظر ساختمان خواهد بود.

اشتباهات رایج در اجرای والپست

در بعضی موارد پیمانکار اجرا را طبق نظر خود اعمال می‌کند، این امر به جهت کاهش هزینه‌های احتمالی ساخت‌وساز صورت می‌گیرد. ازجمله اشتباهات رایجی که در این مرحله و توسط پیمانکار صورت می‌گیرد، استفاده از میلگرد به‌جای نبشی در اجرای والپست افقی می‌باشد. یکی دیگر از اشتباهات، عدم اجرای پشت‌به‌پشت نبشی‌های افقی و عمودی می‌باشد. عدم رعایت این مورد باعث می‌شود دیوار در داخل نبشی‌ها و فقط در یک سمت، اجرا شود.

شرکت‌های مقاوم‌سازی ساخت‌وسازها، به‌طور دقیق و برنامه‌ریزی‌شده پیگیری‌های لازم مربوط به مقاوم‌سازی بناها را برای کوچک‌ترین اشتباه و یا بی‌دقتی پیش‌آمده در مسائل بر عهده دارند. این نوع شرکت‌ها از طریق مشاورانی و با کسب اطلاعات و فناوری‌ها در زمینه‌های مختلف، زمینه ایمنی و مقاومت را تا حد قابل‌انتظاری افزایش می‌دهند.

در طی چند سال اخیر، شرکت‌های مقاوم‌سازی با عملیات اجرایی قوی ثابت کرده‌اند که ساختمان‌ها از مقاومت زیادی برخوردار هستند و تخریب و آسیب‌های کمتری به بار می‌آید. این کار با آزمایش‌های مکرر و از طریق مهندسان مشاور شرکت‌های مقاوم‌سازی صورت گرفته است.

قیمت والپست منقطع

این قطعه یکی از اعضای غیرسازه‌ای در ساختمان می‌باشد که وظیفه مهار دیوار در برابر نیروهای جانبی ناشی از وزن خود را دارد. همچنین از سوی دیگر باعث همبستگی و یکپارچگی در امتداد دیوار می‌شود همچنین به‌طورمعمول در سازه‌های فولادی و بتنی کاربرد دارند. اما با توجه به اهمیت بالای نگه‌دارنده‌ها در ساختمان‌سازی، در ایران استفاده از نوع نسل جدید آن رواج یافته است.

این والپست‌ها سبب درگیری دیوار با اسکلت سازه و در نتیجه استحکام دیوار می‌شوند. به‌طورکلی استفاده از والپست نیازمند رعایت قوانین و ضوابط اصولی مربوط به ساختمان‌سازی و همچنین رعایت نکات ضروری و مهم در حین اجرای آن می‌باشد. که این امر توسط طراحان و مهندسان مشاور امکان‌پذیر و قابل‌اجراست.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت انواع والپست منقطع و همچنین ثبت سفارش با ما در ارتباط باشید.