والپست منقطع جایگزین والپست نبشی (۰ تا ۱۰۰ نحوه اجرای والپست منقطع)

Monday، ۳ Ordibehesht ۱۴۰۳

والپست منقطع و نحوه‌ی اجرای اصولی آن از مواد بسیار مهم در ساختمان‌سازی بوده که موجب مقاوم‌سازی سازه می‌شود. دفتر مقررات ملی ساختمان و اعضای آن بعد از بررسی زلزله‌های پیش‌آمده و با بررسی نقاط ضعف ساختمان‌ها در اجرا با بررسی میدانی دست به ویرایش مباحث مقررات ملی می‌زنند تا در زلزله‌های آتی شاهد نقاط ضعف سازه و تخریب ساختمان‌ها نباشیم. گروه عمران و معماری مستر والپست در ابتدای مقاله در مورد این‌که چرا و چگونه آیین‌نامه و پیوست ششم آیین‌نامه ۲۸۰۰ مبنای اجرای والپست را از حالت ساخت و اجرای والپست با نبشی به‌صورت منقطع و سیستم جدید ویرایش کرد توضیحی بیان می‌کند پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

همچنین شما همراهان عزیز می‌توانید برای اطلاع از قیمت والپست منقطع U، وادار سه متری مقطع U و H ، میلگرد بستر، گیره، قلاب، بست رادیکالی و سایر لوازم تیغه‌چینی و محاسبه و برآورد با مشاورین مستر والپست در تماس باشید.

والپست منقطع جایگزین والپست نبشی

اما فلسفه تغییر والپست به‌صورت نبشی و جایگزین کردن آن با والپست‌های منقطع در چه بود؟

در روش قدیم عده‌ای به‌صورت اشتباه فیلر یا پرکننده پشت تیغه (یونولیت یا پشم سنگ) را به‌جای اینکه پشت خود تیغه کار کنند پشت نبشی‌های ثابت کار می‌کردند که عملاً در زلزله عملکردی نداشت؛ ضمناً در سیستم قدیم خود تیغه‌ها مسلح نبودند که در والپست‌های منقطع U شکل با توجه به سوراخ‌های لوبیایی در بال والپست منقطع امکان مسلح کردن تیغه توسط میلگردهای بستر را فراهم می‌سازد.

همچنین وادارهای میانی H شکل توسط والپست‌های کشویی در زیر تیرها عملکرد غلتکی یا کشویی دارند و در روی سقف عملکرد کشویی خواهند داشت که در سیستم قدیم این وادارها به‌صورت ثابت در بالا و پایین اتصال داشتند.

آموزش اجرای صفر تا صد اجرا والپست منقطع (جدید)

شرحی بر اصول نحوه اجرای والپست منقطع

والپست‌های کنار ستون در روش جدید به‌صورت منقطع مطابق پیوست ششم آیین‌نامه ۲۸۰۰ و نقشه‌های طراحی‌شده والپست توسط محاسب محترم معمولاً قطعه‌ای ناودانی شکل (اجرای والپست با ناودانی منقطع) به ارتفاع ۴۰ سانتی‌متر با عرض جان به ضخامت تیغه‌چینی با در نظر گرفتن بادخور بین تیغه و والپست و بال ۷ سانتی‌متر که به‌صورت منقطع به ستون‌های سازه در سازه‌های بتنی بولت یا پیچ و رول‌پلاک و در سازه‌های فلزی جوش می‌شودکه معمولاً ۴۰ سانتی‌متری آن پرمصرف‌تر هست مگر در شرایط خاص با نظر محاسب و ساختمان‌های با طراحی ویژه، اما برای ساختمان‌های متعارف شهری بیشترین مصرف را سایز ۴۰ سانتی‌متری دارد.

در والپست سقفی نیز از همان المان ناودانی شکل به طول 40 سانتی‌متر و بال ۷ سانتی‌متر و عرض جان با فواصل حداکثر 150 سانتی‌متر به ضخامت دیوار با در نظر گرفتن بادخور به زیر تیرها متصل می‌گردد. این نکته برای اجرا حائز اهمیت است که فاصله‌ی بحرانی تیر باید رعایت شود و در این فاصله ناودانی نصب نگردد

آیین‌نامه اتصال ضربه‌ای، میخ، چاشنی و تفنگ میخکوب به ستون را به علت آسیب‌های سازه‌ای و ترک‌های ایجادشده در سازه‌های بتنی ممنوع کرده است.

نصب در اسکلت‌های بتنی از طریق پیچ و رول‌پلاک که معمولاً با پیچ ۵ سانتی یا ۶ سانتی سر بوکس خور به همراه واشر انجام می‌شود.

فاصله لازم بین میانقاب و قاب سازه‌ای در والپست‌های منقطع

برای بعضی از کارفرمایان و سازندگان این سؤال پیش می‌آید که با توجه به نصب شدن والپست‌های منقطع به ستون چطور فاصله لازم بین میانقاب و قاب سازه‌ای رعایت می‌شود؟

در پاسخ به این سؤال قبل از تیغه‌چینی می‌بایست به ضخامت یک‌صدم ارتفاع دیوار (به‌عنوان‌مثال در ستون‌های به ارتفاع ۳ متر، ۳ سانتی‌متر) از یک‌لایه پلی‌استایرن یا پشم سنگ مابین بلوک‌های تیغه‌چینی و المان‌های کناری و سقفی استفاده کرد که معمولاً ضخامت این لایه در قسمت‌های کناری ۳ سانتی‌متر و سقفی ۲.۵ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود و حدفاصل بین قاب سازه‌ای و دیوار می‌شود و به دلیل قابلیت ارتجاعی امکان حرکت در صفحه دیوار هنگام زلزله را می‌دهد.

در قسمت بال والپست‌های کناری حفره‌های لوبیایی شکل تعبیه‌شده که در هنگام تیغه‌چینی این امکان را به سیستم میانقاب می‌دهد که میلگردهای بستر در رج‌های بلوک‌های تیغه‌چینی اجرا گردد و در مقابل نیروهای در جهت صفحه آزادی عمل داشته و باعث مهار دیوار در جهت عمود بر صفحه گردد. وادارها یا والپست‌های انتهایی مقاطع U شکلی هستند که به‌صورت یکسره از کف تا زیر تیر در انتهای آزاد دیوار اجرا و به‌عنوان والپست پنجره‌ها بکار می‌رود. که معمولاً ابعاد آن ارتفاع ۳ متری به عرض بلوک و بال ۵ برای مقاطع H شکل و یو شکل سرتاسری می‌باشد.

وادار میانی مقاطع H شکلی هستند که در دهانه‌های بالای ۴ متر در وسط دهانه به‌صورت اتصال کشویی والپست در زیر تیر و اتصال مفصلی والپست در کف اجرا می‌گردد.

تعداد موردنیاز والپست منقطع

نوع و دیتیل والپست‌ها در نقشه‌های سازه و اجرایی توسط مهندس محاسب پروژه داده می‌شود. اما به‌طورکلی مطابق آیین‌نامه باید استانداردهای زیر رعایت گردد.

برای والپست‌هایی که به ستون متصل هستند به ازای ستون‌های به ارتفاع ۳ متر سه عدد موردنیاز است.

همچنین تعداد والپست موردنیاز زیر تیرها در دهانه‌های ۳ متری، اگر والپست طول 40 سانتی‌متری استفاده شود با حداکثر فاصله 150 سانتی‌متر و اگر والپست طول 20 سانتی‌متری استفاده شود با حداکثر فاصله 75 سانتی‌متر از هم اجرا می‌شوند.

کارفرمایان محترم می‌توانند با ارسال نقشه‌های معماری از خدمات متخصصین مجموعه مستر والپست بهره‌مند گردند.

این خدمات شامل مشاوره فنی، تأمین قطعات، مترِ و برآورد، نقشه جانمایی و تعداد دقیق والپست، اجرا، نصب و هرگونه مشاوره در خصوص والپست بهره‌مند گردند.

مقایسه قیمت والپست جدید (منقطع) با قدیم (نبشی)

در ابتدا این نکته حائز اهمیت است که والپست‌های جدید عملکرد لرزه‌ای مناسب‌تری نسبت به والپست به‌صورت نبشی دارد و مطابق پیوست ششم آیین‌نامه ۲۸۰۰ طراحان و سازندگان و ناظران ملزم به اجرای والپست به‌صورت جدید در ساختمان‌های متعارف شهری می‌باشند.

با ارائه این پیوست با بررسی زلزله‌های اخیر و نقاط ضعف سیستم قبلی به‌صورت ساخت و اجرای والپست با نبشی؛ رفته‌رفته انتظار می‌رود تا با سختگیری و کنترل نقشه‌های سازه و فاز ۲ و کنترل اجرایی آن توسط دستگاه نظارت و مهندسین ناظر و روشن شدن این موهم برای کارفرمایان و سازندگان عزیز شاهد حوادث کمتری در زلزله‌های پیش رو باشیم.

محاسبه قیمت والپست منقطع

علاوه بر عملکرد بهتر سیستم جدید والپست از طرفی قیمت تمام‌شده که شامل هزینه متریال و اجرت نصب است مقرون‌به‌صرفه تر است، این در حالی است که قیمت والپست آماده نسبت به قیمت نبشی والپست (سیستم قدیمی) حدود ۱۵ الی ۲۵ درصد بهینه‌تر و ارزان‌تر است.

برای برآورد تقریبی این موضوع می‌دانیم در سیستم قبلی هر طرف دیوار یک شاخه نبشی ۵ که استاندارد است باید استفاده می‌شد اما بعضی کارفرمایان نبشی ۴ اجرا می‌کنند به‌علاوه میلگرد زیگزاگی که برای ساخت والپست نیاز است در وزن برآورد هزینه لحاظ شده و در مقایسه باقیمت والپست منقطع تقریباً یک‌سوم، هزینه را کاهش می‌دهد از طرفی در سیستم جدید ملزم به استفاده از میلگرد بستر هستیم که با توجه به کاهش هزینه اجرایی والپست‌های منقطع این هزینه اضافی پوشش داده‌شده و در کل حدود ۱۵ الی ۲۵ درصد در نقشه‌های مختلف در هزینه‌ها و مصرف منابع ملی صرفه‌جویی می‌شود.

ضمناً برای اجرای صحیح بایست یا حین اجرای اسکلت و سقف‌ها در چهارگوشه بالا و پایین یعنی روی سقف و زیر تیر در اسکلت‌های بتنی و روی سقف در اسکلت‌های فلزی پلیت کار شود که در سیستم جدید این هزینه‌ها کاسته شده ضمناً سرعت اجرای والپست منقطع بالاتر می‌باشد ازاین‌رو رفته‌رفته استفاده و اجرای این نوع سیستم مهار لرزه‌ای میانقاب‌ها روزبه‌روز رواج بیشتری پیداکرده و با استقبال گسترده‌ای همراه است.

سفارش والپست جدید

در این مقاله با نحوه‌ی اجرای والپست منقطع جدید و مقایسه آن از حیث عملکردی و قیمتی با والپست قدیمی به‌صورت اجرا با نبشی آشنا شدید.

شما سازندگان و کارفرمایان محترم می‌توانید برای سفارش والپست جدید منقطع از طریق برقراری تماس با ما و در اختیار گذاشتن نقشه‌های معماری از برآورد هزینه دقیق والپست‌های جدید و تعداد موردنیاز برای پروژه مدنظرتان بهره‌مند شوید.